waarom trixxs?

De motorische fitheid van kinderen is slechter ontwikkeld dan 30 jaar geleden. Kinderen in de leeftijd van tien tot twaalf jaar scoren tegenwoordig behoorlijk veel slechter op kracht, snelheid, lenigheid en coördinatie dan in de jaren ’80. De reden? Kinderen bewegen minder en minder veelzijdig.

Rennen, klimmen, klauteren

Als kinderen buiten spelen, leren ze ook rennen, klimmen, vallen, klauteren en weer opstaan. Het geeft ze plezier en kracht maar ook veel zelfvertrouwen. Het zorgt ervoor dat hun lichaam tegen een stootje kan en zij zelf ook. Maar de realiteit is dat kinderen niet zo veel meer buiten spelen. 69% van de grootouders speelde meer buiten dan binnen. 65% van de ouders speelde vaker buiten. Slechts 10% van de huidige generatie kinderen speelt vaker buiten dan binnen [1].

Mede hierdoor bewegen kinderen minder en eenzijdiger. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de motorische fitheid van kinderen slechter ontwikkeld is dan 20 jaar geleden [2]. Vooral het coördinatievermogen is achteruitgegaan. Kinderen in de leeftijd van tien tot twaalf jaar scoren tegenwoordig behoorlijk veel slechter op kracht, snelheid, lenigheid en coördinatie dan in de jaren ’80 [3]. En dat is zorgelijk. Want wanneer je als kind goed hebt leren bewegen kom je later bij verschillende sporten makkelijker mee. Je ontwikkelt je en je groeit; sociaal en fysiek. Als sporten en bewegen leuk is, ga je het vaker doen! Ook op latere leeftijd. 

Zelfvertrouwen

Kinderen die meer positieve beweegervaring hebben, ervaren een groter zelfvertrouwen ten overstaande van bewegen en stellen zichzelf daardoor meer bloot aan beweegsituaties [4]. Kinderen ontwikkelen zich bovendien ook breder op sociaal emotioneel vlak als ze veelzijdig en veel bewegen [5]. Juist op jonge leeftijd (0-12 jaar) leren kinderen vaardigheden en patronen aan, waar ze voor rest van hun leven profijt van hebben. Een belangrijke periode dus, zowel fysiek als cognitief leggen ze hier het fundament voor een leven lang sport en bewegen.

Doe mee

Lang sportief leven

Ook voor een lang sportief leven is het van belang om je al jong breed motorisch te bewegen. Kinderen die niet te eenzijdig met één sport bezig zijn, blijven langer sporten, ook op latere leeftijd [6]. Dat heeft te maken met het feit dat een kind dan meer fysieke vaardigheden aanleert om te sporten. Kinderen komen er namelijk tijdens bewegen achter wat ze leuk vinden en wat ze kunnen. Hierdoor ontwikkelen ze zich, krijgen ze zelfvertrouwen en kiezen ze uiteindelijk voor een sport die bij ze past. Het maakt hen betere bewegers en sporters die fysiek en mentaal tegen een stootje kunnen.

1. Kantar Public in opdracht van Jantje Beton (2018). Onderzoek buitenspelen. Geraadpleegd op 18 december, van https://jantjebeton.nl/pers.
2. Collard et al. (2014). Motorische fitheid van basisschoolkinderen (10-12 jaar). Factoren geassocieerd met kracht, snelheid, lenigheid, en coördinatie. Geraadpleegd op 18 december, van http://beheer.nisb.nl/cogito/modules/uploads/docs/93411400674554.pdf
3. Gezondheidsraad (2017). Beweegrichtlijn 2017. Geraadpleegd op 18 december, van https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/08/22/beweegrichtlijnen-2017
4. Côté & Vierimaa (M.) (2014). The developmental model of sport participations: 15 years after the first conceptualization. Science & Sports (2014) S63-S69
5. Daarnaast hebben verminderde motorische vaardigheden vaak een negatief effect op het zelfbeeld en het gevoel van eigenwaarde (Kunst, 2007). Kinderen die meer positieve beweegervaring hebben ervaren een groter zelfvertrouwen ten overstaande van bewegen en stellen zichzelf daardoor meer bloot aan beweegsituaties (sportersmonitor, 2012).
6. Seefelt (1980)